O nas

O nas

Nasz Ośrodek jest jedną z najstarszych instytucji oświatowych dla dzieci niesłyszących w Polsce. Powstał 9 września 1915 roku jako Szkoła Chrześcijańska dla Dzieci Niesłyszących.

Specjalizujemy się w pracy z uczniami z ubytkiem słuchu w różnym stopniu, z afazją, z uczniami niesłyszącymi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, u których stwierdzono dodatkowe zaburzenia i deficyty. Mamy na celu dobro ucznia, jego wszechstronny rozwój, zapewnienie równości szans, przygotowanie do aktywnego i wartościowego życia. Ośrodek realizuje cele: edukacyjne, wychowawcze, profilaktyczne, opiekuńcze, terapeutyczne oraz rehabilitacyjne.

W skład ośrodka wchodzi:

  • Wczesne Wspomagania Rozwoju Dziecka,
  • Przedszkole,
  • Szkoła Podstawowa,
  • Internat.

Uczniowie, podobnie jak ich pełnosprawni rówieśnicy, realizują programy nauczania i podstawę programową szkół ogólnodostępnych dla danego etapu edukacyjnego.

Obejmujemy kształceniem dzieci z Łodzi i całego województwa łódzkiego.

Przez pięć dni w tygodniu zapewniamy dzieciom opiekę pielęgniarki.

Z dziećmi pracuje wysoko wykwalifikowana i doświadczona kadra pedagogiczna, zapewniająca odpowiednią do potrzeb dzieci jakość kształcenia, opiekę pedagogiczną, psychologiczną i rewalidacyjną.. Wśród nauczycieli są osoby Głuche i słabosłyszące. W swojej kadrze pedagogicznej mamy absolwentów naszej szkoły. Lekcje prowadzona są zarówno w języku fonicznym jak i języku migowym, w zależności od potrzeb dziecka.

Kadrę Ośrodka stanowią:

  • surdopedagodzy/oligofrenopedagodzy
  • nauczyciele przedmiotowi
  • psycholog
  • pedagog
  • fizjoterapeuta
  • terapeuci Integracji Sensorycznej
  • logopedzi/surdologepedzi/neurologopedzi
  • tłumacz języka migowego
  • i inny specjaliści

Nasi nauczyciele z racji swojego doświadczenia i kwalifikacji są ekspertami w zakresie edukacji włączającej Ośrodka Rozwoju Edukacji, ekspertami w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, wykładowcami na wyższych uczelniach, trenerami firmy Librus, autorami podręczników, publikacji naukowych i popularnonaukowych, edukatorami, instruktorami teatralnymi, tłumaczami PJM, trenerami sportowymi, autorami i koordynatorami projektów w ramach EFS.

Przyjmujemy na praktyki wielu studentów kierunków pedagogicznych, z uczelni z całej Polski, którzy chcą poznać metody pracy z dziećmi niesłyszącymi, słabosłyszącymi i z afazją. Uczestniczymy oraz sami organizujemy konferencje naukowe.

Od wielu lat bierzemy aktywny udział w Projekcie Erasmus+, w ramach którego nasi uczniowie i nauczyciele biorą udział w międzynarodowej wymianie międzyszkolnej. Ostatnio otrzymaliśmy akredytację w sektorze Edukacja szkolna w ramach akcji 1 Programu Erasmus + na lata 2021-2027 Ponadto zrealizowaliśmy i nadal realizujemy wiele projektów w ramach EFS, dzięki którym wzbogaciliśmy ofertę zająć dla uczniów, zakupiliśmy bardzo dużo pomocy dydaktycznych, sprzętu multimedialnego do klas, a nauczyciele uczestniczyli w licznych szkoleniach i kursach, które podniosły ich kompetencje i uprawnienia do pracy z dziećmi niesłyszącymi i z afazją.

Historia

1915

Nasz Ośrodek jest jedną z najstarszych instytucji oświatowych dla dzieci niesłyszących w Polsce. Powstał 9 września 1915 roku jako Szkoła Chrześcijańska dla dzieci niesłyszących. Założycielem i pierwszym dyrektorem był ksiądz Kajetan Nasierowski. W roku 1915 w dwóch klasach pierwszych uczyło się zaledwie 24 dzieci w wieku od 6 do 17 lat.

czarno-białe zdjęcie ks. Kajetan Nasierowski

1940

W styczniu 1940 szkołę zamknięto dla dzieci polskich udostępniając ją tylko dzieciom niemieckim. W lutym 1945 roku do szkoły wrócili polscy nauczyciele oraz uczniowie i rozpoczęły się zajęcia. W latach 50-tych w Szkole uczyło się około 150 dzieci: począwszy od uczniów szkoły podstawowej, a skończywszy na uczniach szkoły zawodowej (klasy krawiecka, introligatorska i stolarska).

czarno-białe zdjęcie z grupą uczniów i z nauczycielami

czarno-białe zdjęcie wigilia

czarno-białe zdjęcie na wycieczce w zoo

1959

Szkoła wielokrotnie zmieniała adres: dopiero w 1959 r. siedzibą szkoły stał się budynek na ul. Krzywickiego (dawniej ul. Mostowa).

czarno-białe zdjęcie aktualnny budynek szkoły w 1959 roku

Obecnie

Obecnie w skład Ośrodka wchodzi Szkoła Podstawowa nr 97, Gimnazjum nr 66 i internat. Ośrodek prowadzi również, w ramach struktury internatu, świetlicę szkolną, przeznaczoną dla dzieci z ubytkiem słuchu w wieku od 6 do 18 lat. Nasz Ośrodek położony jest w pięknym, zacisznym rejonie Łodzi: wokół budynku mamy piękny ogród i boisko szkolne, a w pobliżu jest Park 3 Maja.

W naszym Ośrodku uczą się dzieci i młodzież w wieku od 6 do 18 lat. Pozostają oni pod opieką nauczycieli, logopedów, pedagoga, psychologa i wychowawców. Kadra pedagogiczna pracująca w naszym Ośrodku to wykwalifikowani nauczyciele - surdopedagodzy przygotowani do pracy z dziećmi z niedosłuchem. Obejmujemy również opieką dzieci od urodzenia do 5 roku życia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju.

Budynek szkoły od strony boiska

Struktura

Ośrodek

Nasz Ośrodek jest jedną z najstarszych instytucji oświatowych dla dzieci niesłyszących w Polsce. Powstał 9 września 1915 roku jako Szkoła Chrześcijańska dla dzieci niesłyszących. W naszym Ośrodku funkcjonują: Szkoła Podstawowa i Internat. Działa też świetlica; dzieci mogą tam zjeść posiłek, uczyć się lub bawić a także zaczekać na rodziców. W naszym ośrodku uczą się dzieci i młodzież w wieku od 6 do 18 lat. Pozostają oni opieką nauczycieli i wychowawców internatu w tym psychologa i pedagoga. Chcemy przygotować naszych uczniów do komunikowania się zarówno z ludźmi słyszącymi jak i niesłyszącymi. Ważne jest aby zapobiec izolowaniu ludzi niesłyszących od słyszących. Nasi uczniowie biorą udział w wielu imprezach sportowych, artystycznych i olimpiadach przedmiotowych, w których często zwyciężają. Nasz Ośrodek prowadzi szkolenia dla studentów z Łodzi, Warszawy, Krakowa podczas których poznają metody nauczania dzieci głuchych i niedosłyszących. Nasz Ośrodek nastawiony jest na pracę z uczniami z ubytkiem słuchu w różnym stopniu oraz z uczniami niesłyszącymi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,u których stwierdzono dodatkowe zaburzenia i deficyty. Mamy na celu dobro ucznia,jego wszechstronny rozwój, zapewnienie równości szans, przygotowanie do aktywnego, pełnego życia w środowisku ludzi słyszących.

Chcemy, aby Ośrodek służył uczniom, by był ich drugim domem, zapewniał bezpieczeństwo,przyjaźń i partnerstwo, wzajemny szacunek i pomoc, radość i zabawę,by stwarzał możliwość pokazania swych osiągnięć, stworzył szansę na sprawdzenie się, potwierdzenie własnych wartości oraz umożliwił zdobywanie uznania kolegów,rodziców, nauczycieli, wychowawców. Chcemy, aby Ośrodek służył dyrekcji i pracownikom dydaktycznym jako forum wymiany doświadczeń, był płaszczyzną wspólnego organizowania uczniom możliwości prezentacji dużych i małych sukcesów.

W naszym Ośrodku chcemy motywować uczniów pozytywnie, pokazywać im, ile już osiągnęli. Chcemy ich nauczyć pokonywania trudności i czerpania radości z każdego, choćby najmniejszego sukcesu.

Misja

Misją Ośrodka i wynikającymi z niej zadaniami strategicznymi w obszarze pracy wychowawczej jest:

  1. budowa kompleksowo oddziaływującego środowiska wychowawczego mającego na celu wszechstronny i harmonijny rozwój uczniów,
  2. wspieranie ducha przyjaźni i partnerstwa między uczniami i wszystkimi pracownikami Ośrodka, między rodzicami i Ośrodkiem, między społecznością lokalną i szkołą,
  3. przełamywanie istniejącego stereotypu "niewykształconego głuchego", zintegrowanie uczniów ze środowiskiem słyszących i przygotowanie ich do uczestnictwa w życiu całego społeczeństwa oraz pielęgnowanie i zachowanie związku ze społecznością i tradycją środowiska osób niesłyszących.

Ośrodek otoczony jest pięknym ogrodem z placem zabaw i boiskiem, położony w pobliżu parku 3-go Maja.

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka

W ramach wczesnego wspomagania rozwoju zajmujemy się dziećmi od urodzenia do momentu pójścia do pierwszej klasy szkoły podstawowej. Aby dziecko mogło zostać objęte zajęciami wwr musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez zespół orzekający z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Opieką obejmujemy dzieci z problemami słuchu, rozwoju mowy, komunikacji językowej, dzieci po wszczepieniu implantu ślimakowego. Oferujemy zajęcia terapeutyczne również dla dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Udział w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest bezpłatny.

W ramach wczesnego wspomagania organizowane są zajęcia w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Są one prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.

Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka tworzą terapeuci specjalizujący się w pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju mowy i słuchu: surdopedagodzy, logopedzi, neurologopedzi, terapeuta integracji sensorycznej, specjalista w zakresie rehabilitacji ruchowej. Zajęcia prowadzone są w bardzo dobrze wyposażonych gabinetach logopedycznych, terapeutycznych, Sali Doświadczania Świata, Sali Integracji Sensorycznej. Zespół specjalistów opracowuje plan terapii dobierając indywidualne ćwiczenia nastawione w szczególności na rozwój słuchu, mowy i komunikacji. W ramach wwr prowadzone są również konsultacje psychologiczne i pedagogiczne.

Przedszkole

Do przedszkola przyjmujemy dzieci z wadą słuchu oraz zaburzeniami mowy o typie afazji, posiadające aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przyjmujemy dzieci od 3 do 6 roku życia. Edukacja w naszym przedszkolu może być wydłużona do dziewiątego roku życia.. Zajęcia odbywają się w małych grupach (6-8 osób) nastawione są na rozwój kompetencji komunikacyjnych. Metody komunikacji dostosowane są do potrzeb dziecka (mowa foniczna, język migowy, wspomagające i alternatywne metody komunikacji AAC). Grupy przedszkolne tworzone są w zależności od potrzeb dzieci i poziomu ich funkcjonowania. Dzieci uczą się w przestronnych, dostosowanych do ich potrzeb salach, bardzo dobrze wyposażonych w sprzęt multimedialny a także liczne pomoce dydaktyczne. Nauczyciele przedszkola to wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy posiadają wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy z dziećmi z afazją, wadą słuchu oraz towarzyszącymi im sprzężeniami.

Dzieci przebywają w życzliwej atmosferze pełnej akceptacji, szacunku, wzajemnej życzliwości i bezpieczeństwa. Przedszkolaki, uczestnicząc w codziennym życiu przedszkola, doskonalą umiejętność skutecznej komunikacji, rozwijają umiejętności, szkolne i społeczne. Każdy przedszkolak może skorzystać z szerokiej oferty zajęć edukacyjnych oraz terapeutycznych, takich jak: logopedia, terapia integracji sensorycznej, gimnastyka korekcyjna, logorytmika, język angielski, trening słuchowy. Ponadto dzieci objęte są dodatkowymi zajęciami w ramach wwr i wsparciem psychologiczno-pedagogicznym. Na koniec edukacji w przedszkolu dzieci otrzymują rzetelną diagnozę i ocenę dojrzałości szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji komunikacyjnych. Po zakończonym etapie przedszkolnym, dziecko ma możliwość kontunuowania nauki w naszej szkole podstawowej.

Przedszkole pracuje w godzinach 7.00 – 17.00.

Szkoła podstawowa

W naszej szkole panuje miła, życzliwa i przyjazna atmosfera. Uczniowie uczą się w pracowniach przedmiotowych wyposażonych w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz sprzęt multimedialny i audiowizualny. Wszystkie sale wyposażone są w monitory interaktywne. Szkoła realizuje założenia edukacji włączającej z myślą o dzieciach z zaburzeniami słuchu i z afazją. Przygotowujemy naszych uczniów do komunikowania się zarówno z ludźmi słyszącymi jak i niesłyszącymi. Dzieci niesłyszące i słyszące bardzo dobrze się ze sobą integrują. Uczniowie otrzymują bezpłatne podręczniki. Nauczycieli w codziennej pracy wspiera psycholog i pedagog. Systematycznie prowadzona jest diagnoza psychologiczna i pedagogiczna potrzeb dziecka.

Uczniowie, podobnie jak ich pełnosprawni rówieśnicy, realizują programy nauczania i podstawę programową szkół ogólnodostępnych dla danego etapu edukacyjnego. Uczymy samodzielności, tolerancji i odpowiedzialności.

Dzieciom w naszej szkole zapewniamy:

  • naukę w mało licznych klasach (4-8 osób)
  • lekcje prowadzone w języku fonicznym i języku migowym
  • zajęcia rewalidacyjne/terapeutyczne zgodnie z indywidualnym programem teraputyczno-rozwjowym
  • naukę języka migowego
  • opiekę psychologa, pedagoga, rehabilitanta
  • uczestnictwo w wyjściach do teatru, kina, udział w lekcjach muzealnych, zajęciach w domach kultury, wycieczkach, konkursach, zawodach sportowych, olimpiadach i wielu innych imprezach.

Poza zajęciami lekcyjnymi uczniowie korzystają z licznych form terapii i zajęć rewalidacyjnych, między innymi:

  • z terapii logopedycznej,
  • z terapii EEG-biofeedback,
  • z terapii Tomatisa,
  • z terapii Johansena,
  • indywidualnych zajęć wychowania słuchowego,
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
  • zajęć korekcyjnych i logorytmicznych,
  • zajęć ruchu rozwijającego W. Sherborne
  • i innych w zależności od potrzeb dziecka

Uczniowie uczestniczą również w zajęciach pozalekcyjnych, w czasie których mogą rozwijać swoje zainteresowania i talenty: sportowe, plastyczne, teatralne, językowe, matematyczne itp. Przy ośrodku znajduje się piękny ogród z nowoczesnym placem zabaw, gdzie dzieci mogą się bawić, rozwijać swoje sprawności, spędzać czas na świeżym powietrzu. Nasi uczniowie są laureatami ogólnopolskich konkursów przedmiotowych, absolwenci kontynuują naukę w szkołach średnich, z którymi jako placówka systematycznie i od wielu lat współpracujemy, a najzdolniejsi podejmują naukę w liceach i na wyższych uczelniach.

Po zakończonych lekcjach dzieci czekając na rodziców mogą aktywnie i bezpiecznie spędzić czas w świetlicy szkolnej. Czas spędzony w świetlicy jest także przedłużeniem procesu dydaktyczno-wychowawczego realizowanego w trakcie zajęć lekcyjnych. Wychowawcy w świetlicy wspomagają i uzupełniają pracę szkoły poprzez prowadzenie zajęć poszerzających wiedzę uczniów, rozwijających ich zainteresowania oraz twórcze myślenie, wspomagających rozwój społeczno-moralny. Godziny pracy świetlicy szkolnej: od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 17.00.

Internat

Internat obejmuje opieką uczniów szkoły, mieszkających poza Łodzią. Całodobową opiekę nad wychowankami internatu sprawuje przyjazna, życzliwa kadra pedagogiczna mająca bardzo duże doświadczenie w pracy z dziećmi niesłyszącymi, z afazją i z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Wszyscy wychowawcy posiadają wykształcenie pedagogiczne, są surdopedagogami, oligofrenopedagogami, systematycznie na różnych kursach i szkoleniach podnoszą swoje kwalifikacje. Wychowawcy starają się stworzyć dzieciom drugi dom, tak aby w czasie pobytu w internacie mogły one spędzić czas w miłej i rodzinnej atmosferze. Pomagają dzieciom w kształtowaniu talentów, wyrównywaniu szans, zdobywaniu wiedzy i umiejętności pozwalających sprostać wyzwaniom czekającym na nich w dorosłym życiu. Zapewniają odpowiednie warunki do ich wszechstronnego rozwoju, nauki, zabawy, rekreacji i wypoczynku. Wszyscy wychowawcy komunikują się z wychowankami zarówno w języku fonicznym jak i migowym, w zależności od potrzeb dzieci. Wychowankowie są również pod stałą opieką pedagoga oraz psychologa,

Podczas pobytu w internacie wychowankowie mogą korzystać:

  • ze świetlicy z kinem domowym, wyposażonej w gry i zabawki dla młodszych i starszych dzieci,
  • z pracowni komputerowej z dostępem do Internetu,
  • z kuchni z pełnym wyposażeniem AGD,
  • mają również do dyspozycji szkolną salę gimnastyczną, siłownię, a także boisko, ogród z placem zabaw.

Nasi podopieczni w czasie pobytu w internacie mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań oraz odkrywania nowych pasji w ramach m.in.

  • zajęć plastycznych/artystycznych
  • zajęć technicznych/majsterkowania
  • zajęć kulinarnych
  • zajęć i treningów sportowych prowadzonych przez reprezentantkę kadry polskiej w piłce sitkowej Głuchych,
  • zajęć kompensacyjno-korekcyjnych
  • i innych w zależności od potrzeb i zainteresowań dzieci.

Poza zajęciami na terenie internatu, wychowawcy organizują wyjścia na ciekawe wystawy, do kina, teatru, muzeum i na cykliczne imprezy organizowane w Łodzi, wycieczki rowerowe, turystyczno-krajoznawcze.

Pobyt w internacie i wszystkie zajęcia są bezpłatne. Opłata obejmuje jedynie wyżywienie za każdy dzień pobytu w internacie, którą należy wnieść do 10. dnia każdego miesiąca, z góry za cały miesiąc. Rozliczenie niewykorzystanych posiłków przez wychowanka z powodu nieobecności następuje w każdym następnym miesiącu.

Świetlica

Świetlica szkolna jest miejscem, w którym dzieci mogą w ciekawy i bezpieczny sposób spędzić czas przed i po skończonych zajęciach lekcyjnych. Jest tutaj miejsce dla wszystkich uczniów - młodszych i starszych. Dzieci z grupy najmłodszej otaczane są szczególną opieką. Rolą wychowawcy jest zaproponowanie atrakcyjnych form aktywności i dostosowanie ich do zróżnicowanych potrzeb dzieci, aby w miłej atmosferze mogły się bawić, uczyć i odpoczywać. Czas spędzony w Świetlicy jest także przedłużeniem procesu dydaktyczno - wychowawczego realizowanego w trakcie zajęć lekcyjnych. Wychowawcy wspomagają i uzupełniają pracę szkoły poprzez prowadzenie zajęć poszerzających wiedzę uczniów, rozwijających ich zainteresowania oraz twórcze myślenie, wspomagających rozwój społeczno - moralny.

W ofercie Świetlicy są zajęcia manualne, ruchowe (korzystanie z boiska szkolnego, placu zabaw, sali bilardowej) oraz umysłowe. Ważną rolę pełni na bieżąco aktualizowana gazetka szkolna, gdzie eksponowane są tematyczne prace uczniów. Dla dzieci jest to okazja do pokazania innym swojego dzieła, a także w aktywny sposób włącza je do dbałości o estetykę pomieszczenia. Chętnym dzieciom wychowawcy stwarzają sprzyjające warunki do odrabiania prac domowych.

Ważnym aspektem działalności Świetlicy jest również dbałość o prawidłowe wyżywienie uczniów. Codziennie pod okiem wychowawców dzieci spożywają obiady, a w czasie zajęć propagowany jest zdrowy sposób odżywiania. Świetlica jest również miejscem, gdzie organizowane są imprezy o charakterze rozrywkowym i kulturalnym. Zapisy dzieci do świetlicy Każdy Rodzic, który chce zapisać dziecko do Świetlicy szkolnej, zobowiązany jest do wypełnienia deklaracji, którą można odebrać bezpośrednio u wychowawców świetlicy.

Godziny pracy świetlicy szkolnej:

  • Poniedziałek 7:00 - 17:00
  • Wtorek 7:00 - 17:00
  • Środa 7:00 - 17:00
  • Czwartek 7:00 - 17:00
  • Piątek 7:00 - 17:00

Kadra

Dyrekcja Ośrodka

mgr Tomasz Tomaszewski

Dyrektor

42 678 47 00

t.tomaszewski@sosw4.elodz.edu.pl

mgr Aneta Madziara

Wicedyrektor

42 678 47 00

a.madziara@sosw4.elodz.edu.pl

dr Elżbieta Woźnicka

Wicedyrektor

42 678 47 00

e.woznicka@sosw4.elodz.edu.pl

Nauczyciele

mgr Arkuszyńska Izabela

mgr Bakinowska Ewa

mgr Bielas Edyta

mgr Binio-Pytel Agnieszka

mgr Brustman Agnieszka

mgr Choińska Aleksandra

mgr Combrzyńska-Nogala Dorota

mgr Czarny Łukasz

mgr Czerwiński Damian

mgr Darnowska Anna

mgr Glapińska Maja

mgr Grobelna Monika

mgr Jastrzębowska Elżbieta

mgr Kabza Rafał

mgr Kaniewska Katarzyna

mgr Kaźmierkowska Anna

mgr Kępska Monika

mgr Klita Ewa

mgr Kluszczyński Krzysztof

mgr Korczak Jolanta

mgr inż. Kowalski Maciej

mgr Kubiak Katarzyna

mgr Lewicki Bogdan

mgr Lisiecka-Iskierka Anna

mgr Łazowska-Szczecińska Joanna

mgr Małolepsza Małgorzata

mgr Michalak Paula

mgr Moracka Agnieszka

mgr Niewiadomska Wiesława

mgr Oleksiewicz Beata

mgr Olszewska Bożena

mgr Olszowa-Skowronek Urszula

mgr Orlikowski Bogusław

mgr Ośkiewicz Halina

mgr Pęczek Katarzyna

mgr Przybył Gabriela

mgr Romanowska Olga

mgr Romanowski Tomasz

mgr Rudnicka-Sereczyńska Katarzyna

mgr Rutkowska Iwona

mgr Rzepczyńska Dorota

mgr Rzeźnicka Katarzyna

mgr Sobczyńska Iwona

mgr Sowińska Anna

mgr Starosta Agnieszka

mgr Starosta Mateusz

mgr Sterczewska Agnieszka

mgr Strzałkowska Dominika

mgr Szczepska Agnieszka

mgr Szostek Paulina

mgr Szumilas Joanna

mgr Traczyk Małgorzata

mgr Trębasiewicz Monika

mgr Tyszkiewicz Agnieszka

mgr Wagner Monika

mgr Walczak Aneta

mgr Waluś Anna

mgr Wiktorko Katarzyna

mgr Wólczyński Tomasz

mgr Zapłotna Justyna

mgr Zawadzka Aleksandra

mgr Ziętala Aldona